Sabtu, 3 Mac 2012

Di sebalik "Jujur Aku Dayus"


JUJUR AKU DAYUS...banyak pengajarannya

Tempoh hari dapat menonton drama cerekarama yang tertajuk Jujur Aku Dayus..dari awal melihat tajuk lagi membuatkan kita tertanya-tanya... akhirnya pada peleraian cerita barulah mendapat jawapannya.. Banyak pengajaran yang dapat diperoleh daripada drama ini.
1- jadi keluarga, tidak bermakna kita tidak boleh KATA TIDAK kepada anak-anak kita. didik dan dorong mereka kearah kebaikkan.

2-berubahlah ke arah kebaikan. tugas seorang suami itu, MENDIDIK ISTERI.

3- TEMPAT SEORANG ISTERI itu DI SISI SUAMI apabila berumah tangga.

4- jagalah AURATMU, HARTA BENDA SUAMIMU, MARUAHMU apabila berjauhan daripada suami. kerana sebaik-baik seorang isteri itu, adalah isteri yang solehah.

5- doa orang yang soleh itu akan dimakbulkan.

6- JANGAN terlalu cepat syak wasangka walau yang terjadi di depan mata itu 1 kenyataan yang amat memeritkan. lebih baik bercakap dan berbicara sejujurnya dari hati ke hati.

7- gunakan orang TENGAH yang benar-benar boleh dipercayai dalam memberi pendapat, mendengar pemasalahan kita dalam rumah tangga. itupun selepas tiada jalan penyelesaian. sebagai manusia kita harus berusaha!

8- JANGAN semudahnya mempercayai BEKAS KEKASIH andai diajak bertemu lebih baik berfikir untuk 2,3 @ 10 kali untuk kebaikkan diri sendiri dan rumah tangga. kalau nak jumpa juga, bawa teman untuk berjumpa supaya tiada hal-hal yang buruk akan terjadi.

9- SYURGA SEORANG ISTERI ITU DI BAWAH TAPAK KAKI SUAMI...

Tiada ulasan: