Khamis, 29 Julai 2010

Masih ada ruang...


Tanpa disedari...hari ini sudah pun 18 hari kita di bulan Syaaban..Tinggal beberapa hari sahaja lagi bakal menjelang bulan Ramadan... Masih terlalu banyak amalan sunat yang masih belum sempurna diamalkan.. Insya-Allah...sama-sama kita berusaha untuk memperbanyak amalan di bulan Syaaban ini... 

ANTARA AMALAN DI BULAN SYAABAN.


MEMPERBANYAK PUASA SUNAT...
Saidatina Aisyah RAnha berkata yang bermaksud:
Aku tidak pernah melihat Rasulullah S.A.W. menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat baginda memperbanyakkan berpuasa sepertimana pada bulan Syaaban.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Saidatina Aisyah Ranha berkata yang bermaksud:

Nabi Muhammad S.A.W. tidak banyak berpuasa melainkan pada bulan Syaaban dan baginda telah berpuasa sebulan penuh pada bulan Syaaban. Dan adalah baginda bersabda: Lakukanlah amalan yang mana kamu mampu membuatnya maka sesungguhnya Allah tidak membebankan (mewajibkan) kamu sehingga kamu merasa berat dengan bebanan. Dan apa yang disukai oleh Rasulullah S.A.W. adalah sembahyang (sunat) yang sentiasa dibuat sekalipun sedikit. Dan adalah baginda apabila mendirikan sembahyang maka baginda sentiasa berterusan di dalam berbuat demikian.

MELAZIMI BERZIKIR DAN BERDOA
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah mencurahkan kebajikan pada empat malam iaitu malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam Nisfu Syaaban dan malam Arafah.
(Riwayat al-Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Doa merupakan otak kepada ibadat.
(Riwayat al-Tirmizi).

SENTIASA BERTAUBAT DAN BERISTIGHFAR
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya.
(Surah an-Nur: Ayat 31).


Tiada ulasan: