Rabu, 27 Januari 2010

Histeria...






Sudah hampir 3 minggu kes histeria menyerang kembali di bumi Pasir Salak.. Emm.. sepanjang 3tahun duduk di sini, kejadian histeria pasti akan berlaku pada awal tahun dan mangsanya pelajar Tingkatan 2.. Agak musykil juga ..mengapa pelajar Tingkatan 2 sahaja yang kena..Mungkin faktor kedudukan bilik mereka di Aras 2 yang menjadi penyebabnya...Kadangkala ada yang memang betul-betul terkena dan ada juga yang buat-buat kena.. macam yang berlaku malam tadi.. 2 orang pelajar pura-pura terkena..Kadangkala geram juga melihat tingkah laku mereka.. agaknya mereka ini kurang kasih sayang kot.. jadi inginkan perhatian dan kasih sayang ... emm macam-macamlah depa  ni.. Pihak warden cuba untuk memanggil Darul Syifa' untuk memagar kawasan ni, tapi sampai sekarang pihak pengurusan tidak bertindak..Dulu ada juga panggil Darul Syifa' untuk memagarnya, keadaan alhamdulillah tenteram daripada gangguan-gangguan halus...Walau apapun, kepada semua pelajar cuba amalkan :

1. Solat berjemaah di masjid/surau

2. Sentiasa berwudhuk

3. Baca بـِسـْــم ِ اللهِ الرَّحـْــمـَـٰــن ِ الرَّحِــيم ِ dalam semua perbuatan dan pekerjaan
4. Amalkan membaca al-Quran

    - PAGI as-Soffat / Yassin
    - PETANG ad-Dhukan / al-Jin
5. Baca ayat-ayat berikut ketika hendak tidur.

    - al-Fatihah
    - al-Kursi
    - Subhanallah 33 kali.

    - Alhamdulillah 33 kali.

    - Allahu Akbar 33 kali.

    - Baca khawatim (penutup) surah al-Baqarah iaitu ayat 285-286 spt di bawah.




(285) Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.






(286) Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.


6. Baca ayat-ayat berikut ketika hendak tidur:

    - al-ikhlas sekali.
    - al-Falaq sekali.

    - an-Nas sekali.




7. Amalkan bacaan surah al-Baqarah (seluruhnya) setiap 3 hari sekali.

8. Perbanyak selawat ke atas Rasulullah صلى الله عليه وسلم sekurang-kurangnya 100 kali sehari.




- Himpunan amalan berikut adalah yang termudah dan paling pantas untuk melindungi diri dan rumah kita daripada gangguan jin/syaitan.
- Amalan berikut adalah dijamin ada hadithnya terutamanya 10 ayat daripada surah al-Baqarah, dan amalan Tasbih Nabi Yunus

2 ulasan:

SNHazlina berkata...

teringat KI..time sy form 5 dulu sebulan bulan April jadi cmni..rindu KI =(

azian~ berkata...

rindunyer PS...dah lame xkesane.Masa sy disane xde plak kes2 histeria semua nie,walaupun ms tu sekloah br buke...teruskan menulis yer cikgu

Salam rindu
azian
(x-ps,2003/2004)
www.kembojaputeh.wordpress.com