Selasa, 12 Januari 2010

Di manakah keikhlasan??

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Kejujuran dan keikhlasan bukanlah satu ciri atau tingkah laku mahupun benda yang boleh kita nilaikan daripada mata kasar. Malahan, pada pendapat saya kita sebagai manusia biasa tidak layak pun untuk menentukan sama ada seseorang itu jujur atau ikhlas. Kejujuran dan keikhlasan seseorang melaksanakan sesuatu tugas, tidak kira anda seorang guru atau pun tidak, hanya boleh ditentukan oleh Allah S.W.T.




Adakah kerana seseorang guru itu menerima bayaran untuk tugasan mengajarnya menyebabkan guru tersebut tidak jujur dan tidak ikhlas?



Kalau begitulah keadaannya, minta maaf saya terpaksa cakap bahawa semua guru di dunia ini bukanlah guru yang ikhlas dan jujur kerana semua guru di dunia terutamanya di Malaysia dibayar gaji oleh kerajaan untuk mengajar di sekolah. Itu kalau sekolah kerajaan. Apatah lagi guru sekolah swasta dan guru tuisyen yang nyatanya kadar bayarannya adalah lebih tinggi berbanding guru kerajaan.



OLeh itu, di mana dan bagaimana dengan kejujuran dan keikhlasan guru?



Hakikatnya, guru juga seorang manusia biasa seperti anda dan jiran anda. Hehehe.. Seorang guru juga ada bil yang perlu dijelaskan, ada anak isteri (atau suami) dan tanggungan yang perlu disediakan makan minum, pakai dan tempat tinggal. Lebih hebat lagi, seorang guru juga perlu mengeluarkan sejumlah wang poket sendiri untuk memastikan dirinya sentiasa up-to-date dengan ilmu dan teknologi yang terkini, tidak kiralah sama ada untuk membeli buku dan bahan rujukan atau mempunyai talian internet di rumah.



Tambahan pula, anak-anak zaman sekarang lebih meluas pemikirannya. Mereka sudah pandai menentukan sama ada seseorang guru itu cantik, kemas ataupun selekeh dan lebih kurang saja penampilannya. Bukan murah kosnya untuk memastikan kita sentiasa tampil kemas dan menarik di hadapan mata murid-murid. Guru yang kemas dan menarik akan dapat memastikan perhatian murid-murid sentiasa berpusat padanya sepanjang tempoh pengajaran dan pembelajaran.



Oleh itu, masih relevankah jika guru zaman sekarang hanya dihadiahkan pisang, durian, ubi kayu ataupun kain pasang sebagai tanda terima kasih kerana mengajar anak-anak?



Pembaca yang saya hormati,



Pepatah inggeris ada menyebut, “If you pay nuts, you get monkeys”. Atau dalam bahasa yang lebih mudah, ‘you get back what you give’. Apa yang anda beri (atau bayar) itulah yang anda dapat. Jika pisang yang anda bayar kepada guru yang mengajar anak-anak anda, maka menjadi monyetlah anak-anak anda itu. Hehehe.. Bukan gurunya yang menjadi monyet!



Begitulah keadaan dunia zaman sekarang. Masakan sama dengan 20, 30 tahun yang lampau. Bahkan langsung tidak sama dengan 10 tahun yang lepas.



Bagaimanapun pada pendapat saya, masih ada ruang untuk guru zaman sekarang memiliki kejujuran dan keikhlasan mengajar walaupun menerima bayaran. Guru perlu memberikan lebih sedikit daripada apa-apa yang perlu diajar. Jika janjinya mengajar murid-murid mengira, guru boleh memupuk tingkah laku yang baik pada murid-murid yang diajar. Ataupun menunjukkan pada murid bagaimana mereka boleh belajar sendiri di rumah. Itukan nilai tambah, tidak termasuk pun dalam perjanjian mengajar dan bayaran.



Tiada ulasan: