Selasa, 12 Januari 2010

Kembara Mencari Erti Kehidupan


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


Alhamdulillah,Akhirnya dapat juga menulis sepatah dua untuk blog ini yang telah lama terbiar. Memang sudah agak lama meninggalkan blog ini dengan membiarkannya terus diam dan membisu. Melihat blog rakan-rakan yang lain, ternyata aku sudah jauh ketinggalan. Mungkin kerana kurangnya ilmu untuk dikongsikan atau ketandusan idea untuk menulis. Teringat kata-kata seorang ustaz dalam mukaddimah Kuliah hadis 40 berkenaan Imam Nawawi.

Ust tersebut menjelaskan bahawa Imam Nawawi ketika ingin menulis Kitab Hadis 40, Ulama besar ini beristikharah kepada Allah supaya diberikan petunjuk sama ada ingin meneruskan hajatnya untuk menulis atau tidak. Lantas Ustaz itu bertanya pula kepada sidang hadirin yang khusyuk mendengar,

"adakah anda para bloggers beristikharah sebelum membuat sebarang artikel untuk dipersembahkan kepada tatapan umum atau main belasah je..?"

Dalam tempoh 'uzlah' ni, banyak juga yang difikirkan untuk diluahkan dan dikongsi dalam bentuk tulisan. "Keyword" dan idea sudah ada tapi masih belum pandai mencuri kesempatan untuk menulis.

Insya-Allah dalam masa terdekat akan bermula episod baru penulisan dalam Kembara Mencari Erti Kehidupan...Doakan moga penulisan akan datang lebih baik dan membawa manfaat untuk semua. Sekadar tu dulu untuk diluahkan setelah sekian lama tidak menulis. Wallahua'lam Bissawab..

Tiada ulasan: