Isnin, 30 November 2009

Rabitah Hati



Hari ini aku diberi peluang untuk duduk menghadap lapotop dalam tempoh yang agak lama...sambil mencari ilham untuk menulis, aku mencari sahabat-sahabat lama di Facebook...Akhirnya aku berjaya menjejak kembali sahabat-sahabat lama di KISAS dan di Sekolah Agama Menengah Hisamuddin Sungai Bertih Klang.. Apabila dapat menjejak kembali sahabat-sahabat lama yang sekian lamanya tidak dapat berhubung, aku teringat kembali memori bersama mereka.. kata-kata yang cukup dalam maknaya..UKHWAH ITU INDAH APABILA BERTEMU DAN BERPISAH KERANA ALLAH...
Lagu dan lirik RABITAH HATI tidak mungkin lenyap daripada ingatan ini...dan akan tetap kukuh diingatan..

"Nikmat yang paling manis apabila ALLA TAALA mentarbiahkan kita dengan pelbagai ujian...Namun tautan ukhuwah mampu berhadapan dengan sejuta kesulitan yang memberikan suntikan semangat perjuangan. Alirkan Halawatul Ukhuwah kesungguhan dalam perjuangan melalui RABITAH HATI..."


UKHUWAH ....Terlalu indah diungkapkan dan terlalu manis pabila dihiasi dengan kasih sayang kejujuran dan keikhlasan...Ukhuwah...Tidak semua manusia menghargai sebuah ukhuwah tersbut..kekadang..keran sebuah ukhuwah air mata sering menitis kerananya..ALLAH..Rahmatilah dan redhailah ukhuwah kami..

Coretan ini kutujukan kahas buat insan yang bergelar sahabat,teman,rakan,kawan..sahabat..coretan ini daripada hati yang ingin mengerti..untuk harga sebuah ukhuwah yang sering tidak diambil peduli..sahabat..ukhuwah persis untaian tasbih..ada awal dan akhirnya..dicantum kerana-Nya..diratib juga kerana-Nya..

Ukhuwah itu terlalu indahkan??Titik pertemuan ukhuwah yang sebenar adalah semuanya kerana RABBUL IZZATI..sahabat..Demi ALLAH,saya menyanyangi kamu semua..bukankah mengasihi temannya lebih daripada diri sendiri dan hanya kerana ILAHI INSYAALLAH akan beroleh halawatul iman juga ..sahabat...

Sabda Rasulllullah s.a.w .."umatku masuk syurga bukanlah kerana banyak solat dan berpuasa tetapi di sebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang kepada sesama muslim."

Tidak rugikan andai kita bersahabat ukhuwah fillah kerana ALLAH..mengertikah kamu tentang erti menyayanginya dari seksa ALLAH..Mengertikah kamu tentang menyayangi??Erti menyayangi diri itu menyayanginya dari seksa ALLAH dengan meninggalkan maksiat serta bertaubat disamping taat dan ikhlas,manakala erti menyayangi orang lain pula adalah tidak menyakiti seorang muslim..

Sahabat.. apabila berbicara tentang ukhuwah ,kasih cinta dan sayang ..kita sering mempersoalkan apakah makna di sebalik perkataan tersebut dan pentingnya dalam kehidupan kita. Dan semua perkataan tersebut dimajmukkan dalam UKHUWAH ..Ukhuwah merupakan satu pemberian daripada ALLAH TAALA kepada hambaNya yang ikhlas dan Auliya'nya yang suci dan bersih....,

Tiada ulasan: