Selasa, 31 Julai 2012

Tahniah kepada peserta MRSM Pasir Salak World Scholars Cup


Tahniah kepada pasukan menengah rendah MRSM Pasir Salak yang telah bertanding dalam World Scholars Cup(WSC) di Bangkok pada 21-24 April 2012 baru-baru ini kerana telah berjaya untuk bertanding ke peringkat Tournament of Champions di Yale University. Pasukan menengah rendah ini terdiri daripada pelajar Tingkatan 3 iaitu Alif Azizi Subardi, Muhammad Zuhair Ilyas dan Nurul Dalila Safiah Noor Azmi. Pertandingan yang berlangung di Bangkok ini melibatkan seramai 1002 orang peserta dari lebih 42 negara dan menguji pelajar berdasarkan 6 modul utama iaitu: Special Area, Scince, Current Affairs, History, The Arts dan juga Literature.

Kesungguhan pasukan MRSM Pasir telah membuahkan hasil apabila mereka berjaya ke Yale University di Newheaven yang akan berlangsung pada 30November - 2 Disember 2012. Semoga pasukan ini yang dibimbing oleh Cik Zahurin Ishak akan dapat mencipta kejayaan yang membanggakan... Selamat Berjuang!!

LATAR BELAKANG PERTANDINGAN

WSC merupakan pertandingan pasukan akademik antarabangsa yang melibatkan lebih 40 negara. WSC ini ditubuhkan oleh organisasi DemiDec yang diterajui oleh Daniel Berdichevsky, sebagai presiden pada 2006. Sebagai  "World's first and Premier Academic Competition", pertandingan ini telah mendapat perhatian daripada ramai pendidik dan institusi pendidikan.

Pertandingan ini bertujuan melahirkan pelajar pintar cerdas dan bakal pemimpin yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa. Bukan itu sahaja, WSC memberi peluang kepada peserta untuk mencungkil bakat dan kemampuan setiap individu agar lebih cemerlang. Peserta pertandingan juga digalakkan untuk berbincang isu-isu semasa setiap negara di samping membina keyakinan diri di atas platform yang begitu kompetitif.

Dua kategori diwujudkan iaitu "Junior Division" dan "Senior Division" bagi membezakan pencapaian pelajar mengikut umur. Sebanyak 5 subjek diuji dalam pertandingan ini iaitu Sains, Sejarah, Isu Semasa, Sastera dan Ekonomi. Empat acara utama ialah "team debate", "the scholar's Challenge", "Collaborative essay" dan "the scholar's bowl.'

Pertandingan ini bakal mewujudkan pelajar intelektual yang berketerampilan. Bukan itu sahaja, malah peluang untuk berinteraksi di platform antarabangsa bakal menghasilkan pemimpin muda yang mempunyai minda kelas pertama serta berfikiran terbuka. Ilmu dan pengalaman peserta dalam pertandingan WSC amat bernilai kepada agama, bangsa dan negara.

Tiada ulasan: