Isnin, 14 Jun 2010

TERUSKAN PERCUTIAN ANDA


Alhamdulillah...3hari di Pahang, akhirnya kembali di kampung halaman... terasa begitu pantas sungguh masa berlalu ...Namun, apabila direnung kembali adakah masa cuti ini digunakan dengan sebaiknya... Walau apapun, semoga kita dapat memanfaatkan masa dengan sebaiknya... Insya-Allah baki cuti yang tinggal akan dihabiskan dengan menanda skrip jawapan peperiksaan Tingkatan 4 dan bermesra bersama keluarga..

Musim cuti persekolahan ini ramai mengambil peluang untuk duduk di hadapan komputer... Bagi pelajar, inilah masa dan ruang yang ada untuk bersosial bersama-sama kawan di laman sosial... Tidak salah untuk menggunakannya...tetapi ada batas-batasnya...tidak leka sehingga mengabaikan waktu solat, tidak mengabaikan kerja sekolah, dan macam-macam lagi...Rata-rata ramai ibu bapa yang mengeluh apabila anak-anak mereka bercuti di rumah.. Mereka berkurung di dalam bilik dan tidak bergaul dengan ahli keluarga... Bangun pagi komputer, makan komputer, tidur pun dengan komputer,,sehingakan ada yang sanggup untuk tidur semata-mata melayan keinginan mereka itu... Itulah remaja sekarang... Namun, bukan sahaja remaja malah majoriti masyarakat sekarang... Pernah terbaca satu artikel tentang bahaya bermain komputer.. Tidak pasti pula kesahihan fakta itu..Namun, mungkin boleh dijadikan iktibar untuk kita semua...agar berwaspada..

BAHAYA BERMAIN KOMPUTER!
Hati-hati jika anda seorang yang gemar menggunakan komputer sepanjang hari! Anda boleh terdedah kepada bahaya Carpal Tunnel Syndrome.
Carpal Tunnel Syndrome ialah penyakit yang menyerang bahagian pergelangan tangan. Penyakit ini mampu menyebabkan tangan menjadi lumpuh. Risiko penyakit ini ialah sebanyak 10% untuk orang dewasa.



Gejala :
Rasa kebas, dan parasthesia (seakan-akan terbakar dan bergetar) di ibu jari, telunjuk, dan jari tengah, atau pada beberapa pasien terjadi di telapak tangan.
Susah menggenggam dan mengepalkan tangan.
Sering menjatuhkan barang
Sumber : http://www.fcucommunity.net/

Tiada ulasan: