Rabu, 9 Jun 2010

Belajar Dari Alam


Segala puji bagi Allah yang telah memberikan pelbagai nikmat kepada seluruh umat di muka bumi ini…

Semalam bermula jam 2.00 petang sehingga tengah malam hujan turun dengan lebat tanpa henti.. diiringi percikan kilat dan dentuman guruh yang sungguh kuat..terasa kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T... kesejukan mencengkam dalam diri pagi ini sambil tangan tak henti menanda kertas yang masih bertimbun di atas meja.. Kedinginan pagi ini membuatkanku teringat artikel dalam Majalah Solusi yang baru tentang Belajar Dari Alam....
“Dialah yang menurunkan air hujan”

Dari langit untuk kamu, sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembala binatang ternakan. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanaman-tanaman, zaitun, kurma, anggur, dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Alla) bagi kaum yang memikirkan”

Memetik hasil tulisan UstazPahrol Bin Juoi (Majalah Solusi Isu No.20)



Alam ini adalah maha karya Tuhan, yan g sentiasa berbicara dengan manusia tentang kewujudan, kehebatan, keagungan Penciptanya. Hakikatnya alam ini adalah sekolah insan. sekolah inilah kita belajar setiap masa. Selagi manusia berada di alam ini, dia harus belajar daripada alam. Sayangnya, ramai manusia gagal belajar daripada alam. Lihat saja, betapa ramai manusia hanya melihat nikmat, tetapi melupakan Pemberi nikmat (Allah). Ramai memuji alam tetapi tidak memuji Penciptanya. Benarlah kalau dikatakan Allah itu sangat dekat, tetapi terasa jauh kerana manusialah yang sering menjauh!

Tiada ulasan: