Jumaat, 5 Mac 2010

DI SEBALIK KRITIKAN PEDAS...


Baru-baru ini datang seorang pelajar dan bertanya kepadaku.. "cikgu, cikgu selalu mengkritik kami, kemudian, suka psiko kami...jarang sekali cikgu memuji kami apabila kami melakukan sesuatu.."

Aku tersenyum melihatnya...

Orang-orang berjaya tahu, kritikan adalah sebahagian daripada proses mencapai kejayaan. Mereka tahu, mereka takkan dapat mengelak daripada menerima kritikan pedas dan yang negatif. Hal ini demikian kerana, lebih banyak kejayaan yang akan mereka capai maka, akan lebih banyak kritikan yang mereka terima.

Semua pemimpin besar, semua usahawan dan semua selebriti terkenal menerima berjuta kritikan negatif setiap hari. Tetapi mereka tidak kisah semua itu, "they just keep moving forward!"
Itulah cara mereka. Ketahanan mental dan kesabaran tinggi amat perlu apabila berdepan kritikan negatif. Mereka tahu hal ini, sebab itu mereka tenang saja biarpun berdepan dengan banyak kritikan daripada orang di sekeliling mereka.
Usaha mencapai impian memerlukan kita menjadi berani, tangkas, rajin dan yang paling penting, bijak mengurus kelemahan-kelemahan diri. Semua orang ada kelemahan, cuma mereka tidak berusaha membaikinya setiap hari.

Jadilah seorang yang rajin berusaha, bermotivasi dan punya misi tersendiri.

Susah hati sebab dikritik akan menyebabkan motivasi kita menurun, kesannya usaha kita turut 'turu'n.....


Lantas aku teringat kisah anak-anakku di MRSM Taiping... Sama sekali aku tidak menyangka akan berita yang disampaikan oleh mereka...

"Cikgu.. saya ada berita baik untuk cikgu...cikgu pasti bangga dengan kami... tadi, kami ada kuiz tatabahasa.. seramai 14 orang pelajar yang menjawab soalan itu dengan betul... dan 12 orang daripadanya adalah pelajar dari MRSM Pasir Salak... Mungkin inilah hasil daripada latihan beribu-ribu yang cikgu berikan dan kritikan-kritikan yang kami terima sepanjang kami menjadi anak murid cikgu..."

Ya..memang benar...aku jarang sekali memuji di hadapan mereka...Namun, di dalam HATI.. aku sering memuji dan mendoakan mereka agar terus berjaya.... Sebenarnya dengan kritikan yang pedas itulah yang membuatkan mereka berjaya...

"Alang-alang duduk menjadi cikgu...sebutir pasir dijadikan intan..."


Tiada ulasan: