Khamis, 17 Mei 2012

"Saya sayang cikgu kerana Allah"
tersentuh hati ini apabila mendapat mesej ini daripada seorang pelajar... teringat kisah dalam filem Hafalan Solat Delisa umminya menangis apabila anaknya Delisa mengungkapkan.......
 "Delisa Sayang Ummi Kerana Allah"...dan umminya pun membalas 
"Ummi juga sayang Delisa kerana Allah..."  
kata-kata itu menusuk ke hati.. 

Terima kasih kepada anak-anak pelajar yang masih mengingati diri ini. Semoga kalian akan terus berjaya di dunia wal akhirat... Buat Fasilah dan Munirah..terima kasih atas kejutan yang diberikan..Cikgu sangat-sangat menghargainya...

Semalam alhamdulillah dapat rezeki makan kek... Cerita pasal kek, teringat kisah tentang hukum meniup lilin 
Apakah hukum menyambut hari lahir dan hukum meniup lilin? Maka jawabnya berdasarkan beberapa orang ulama’ kitab-kitab terbaru (ulama’-ulama’ yang lama tidak menyebut tentang perkara hari lahir ini) di antaranya seorang ulama’ besar di Universiti al-Azhar melalui kitabnya ‘yas a luu naka fiddin’ hukumnya bida’ah yang harus.

Bida’ah kerana tiada contoh yang dibuat pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. . Harus pula kerana tiada ayat, nas atau hadis yang melarang menyambut hari lahir maka harus asalkan biarlah dengan cara yang tidak bercanggah dengan Islam.
Hukum meniup lilin ini adalah haram kerana amalan ini tiada dalam agama lain melainkan agama kristian. Barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu.

Hadis Nabi yang bermaksud: “Barangsiapa meniru sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian dari mereka”

Rujuk: Direkodkan oleh Abu Daud, diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a, Sunan Abu Daud, no: 4031, Ibn Hibban, no: 437 dalam Bulughul Maram, hadis ini sahih, Zaila’ie dalam Nusub ar-Rayah, 4/347, Haithami, Majmak Zawaid, 10/274, Fathul Bari, darjat hadis: Sahih.
Setengah ulama’ mengatakan boleh buat kek tetapi tidak boleh tiup lilin dan bernyanyi. Sebaiknya berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. . Sesiapa yang berselawat ke atas atasku (Nabi Muhammad S.A.W. ) sekali maka Allah akan mengampunkannya sebanyak 10 kali dosa-dosanya.

Bersyukurlah kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup bukannya bergembira sedangkan semakin banyak hari lahir yang kita sambut untuk diri kita semakin tua umur kita dan semakin dekat kita dengan hari kematian kita maka patutkah kita bergembira, bertepuk tangan atau seumpamanya?
Peringatan untuk diri ini dan kita semua...

Tiada ulasan: