Khamis, 10 Mei 2012

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Sekali lagi dapat berjumpa penghulu segala hari... 

''Mulakan hari anda dengan melafazkan kata-kata seronok atau puji-pujian kepada orang-orang di sekeliling kita. Insya-Allah apabila sifat-sifat positif itu telah tertanam di dalam minda, maka ketenangan akan hadir dalam diri kita.

Menurut Dr. Azizan, kata-kata pujian atau seronok memang agak susah untuk diterima. Bagaimanapun, kita harus memulakannya kerana inilah sebenarnya kunci kepada menaikkan semangat kita dalam mencapai kejayaan dan matlamat yang diimpikan. Semoga hari ini akan terus memberikan semangat kepada kita dalam menempuh kehidupan yang penuh cabaran ini.

Kisah yang berlaku pada hari semalam telah memberikan  saya semangat tentang erti sebuah kecekalan dan pengorbanan. 

"Kak Jun, saya terpaksa balik, sebab suami saya kena "operate" kepala petang ni.  Dia kemalangan semalam"

Kami agak terkejut mendengar pesanan sms itu. Mana tidaknya, sepanjang pagi itu kami lihat tidak ada riak wajah sedih pun di mukanya. Beliau sendiri tidak memberitahu apa-apa yang berlaku pada kami pagi itu.. Rupa-rupanya suaminya kemalangan kerana melanggar 2 ekor kerbau dan terbabas. Rasanya kerbau tu tumbang....Itupun kami dapat tahu daripada tuan pengetua sewaktu sesi bersama pengetua petang semalam. "Hebat cikgu-cikgu kita" kata Tuan Haji... Suami sedang sakit kemalangan isteri masih boleh datang bekerja.. Hebat sungguh...

 Oleh itu, seyogianya setiap pekerjaan  itu perlu dilakukan dengan niat yang ikhlas  kerana Allah...






Selesai kelas semalam terus pergi ke kafeteria..

Tiada ulasan: