Selasa, 18 Januari 2011

KUTIPLAH ILMU ALLAH

Alhamdulillah malam tadi diberi kesempatan waktu untuk berjaga malam. Sambil menyiapkan soalan percubaan PMR MARA, saya berkesempatan membaca buku karangan Ustaz Pahrol Bin Juoi “Di mana dia Di hatiku” Kata-kata yang agak indah untuk dihayati:

Ilmu itu cahaya daripada Ilahi
Memancar keluar melahirkan amal
Memancar ke dalam menzahirkan iman

Bagai alam tanpa sinar mentari, gelap pekat hilanglah indah, sirnalah seri, begitulah hati tanpa ilmu, kontanglah ia daripada petunjuk Ilahi, buta mata tanpa cahaya, buta hati tanpa ilmu. BENARLAH seperti yang diungkapkan, ilmu itu cahaya , jahil itu kegelapan.

Benarlah seperti kata Imam Syafie, “Semakin bertambah ilmuku, terasa semakin banyak yang aku tidak tahu”

Walau sibuk macam mana sekalipun kita, jangan sama sekali kita memberi alasan untuk tidak mengutip ilmu Allah yang sangat luas terbentang ini…Carilah ruang masa untuk sentiasa menambah ilmu di dada...

Alam ini sebenarnya sebuah sekolah, putaran bumi, penggantian malam dan siang, kerlip cahaya bintang, sinar cahaya bulan, peredaran musim dan berubahnya cuaca, adalah tanda-tanda kewujudan-Nya. Allah mendidik manusia agar berfikir dan merasa, ingatlah Pemberi nikmat, jangan hanya terpesona dengan nikmat. Justeru, kita adalah murid yang tempoh persekolahannya sepanjang nyawa.



1 ulasan:

normaidayu zainal berkata...

tuntutlah ilmu sehingga kita menghembuskan nafas yg terakhir...insyaAllah...
ilmu Allah yang Maha Luas meliputi langit & bumi....