Jumaat, 6 Jun 2014

MRSM oh MRSM !


Alhamdulillah selamat sampai di Meru Klang... lima hari meluangkan masa bersama-sama keluarga di Pahang. Penat ! tetapi berbaloi dapat memanfaatkan masa dengan sebaiknya. Banyak perkara yang Aiman dan Aisya peroleh. Benarlah...Jauh perjalanan luas pemandangan. Waktu inilah masa yang sesuai untuk Aiman dan Aisya mempelajari ilmu alam... Subhanallah...Maha Suci Allah...
 
Dalam perjalanan pergi dan balik saya sentiasa akan melihat perkembangan MRSM Bentong..macam itu jugalah keadaannya tidak berubah... Setakat ini bangunan MRSM ini tidak selamat kerana terdapat aliran air berhampiran tapak bangunan tersebut yang boleh menyebabkan tanah di kawasan itu boleh runtuh bila-bila masa. Dalam kejadian 6 Disember 2009, runtuhan cerun di lereng bukit di kawasan itu menyebabkan tangki septik dan padang hoki sekolah itu tertimbus dengan tanah. Sayang... berjuta-juta ringgit membazir begitu sahaja. Apabila "tiang" sesuatu "binaan" itu tidak kukuh, itulah jadinya..Oleh itu, pengajarannya, kita kenalah bina basement yang kukuh dulu baru boleh membina IMPIAN yang setinggi gunung! Tiang kita, apa dia???

AGAMA!
Dan tiang agama, apa dia??
sudah pasti, SOLAT!!!



Berbalik cerita MRSM Bentong ... Sewaktu saya memohon pertukaran MRSM Bentong agak sedih kerana permohonan saya tidak berjaya. Namun saya terima keputusan itu dengan reda dan yakin semua itu pasti ada hikmahnya. Setahun selepas MRSM itu beroperasi MRSM itu ditutup ekoran kejadian Tanah runtuh. Ya itulah hikmahnya. Kita hanya mampu merancang dan Allah sebaik-baik perancang. Kemudian saya meneruskan khidmat saya di MRSM Pasir Salak dan Alhamdulillah telah 8 tahun rupanya saya berada di Pasir Salak. Hati saya telah terpahat di situ. Namun apabila MRSM Kuala Kangsar akan dibuka, maka saya telah menghantar borang permohonan.. Moga-moga kali ini dipermudah segala urusan. Aminn.
 
Cerita tentang MRSM Kuala Kangsar . Lain pula kisahnya. Sepatutnya MRSM ini dijangka siap Disember 2013. Kini telah masuk Jun 2014. Masih belum siap sepenuhnya. Sewaktu bercuti di Taiping sempat jugalah menyinggah untuk meninjau kawasan tersebut. Boleh kira hampir 70% siap. Namun apa yang dikesalkan sepatutnya bulan Jun 2014 ini boleh beroperasi namun tidak juga dapat beroperasi. Inilah masalah yang berlaku apabila kita mendapatkan khidmat kontraktor Melayu. Janji tinggal janji.
 

 
Satu lagi MRSM yang sepatutnya dibuka Jun 2014 namun masih belum lagi boleh beroperasi ialah MRSM Sungai Besar . MRSM ini telah siap namun baru-baru ini dikatakan berlaku pemendapan tanah yang menyebabkan terpaksa ditangguh pada tahun hadapan. MRSM Sungai Besar ini merupakan MRSM Ulul Albab.  Setakat ini hanya baru 2 buah MRSM sahaja yang ada di Selangor iaitu  MRSM Kuala Kubu Bharu dan MRSM Sungai Besar. Berbanding Perak telah ada sebanyak 9 buah MRSM tidak silap. Menunggu MRSM Meru atau MRSM Klang dibuka. Beruntunglah kalau dapat buka di situ. senyum sampai ke telingalah jawabnya. Mudah-mudahan mana tahu satu hari nanti akan termakbul doa ini.
 
 

6 ulasan:

Ikmal Ishak berkata...

Salam. Saya sedang mencari jawatan guru ganti di mana-mana MRSM. Jikalau ada kekosongan, boleh maklum ke emel ikmalroi@gmail.com atau telefon 0145344119. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Bila MRSM kuala Kangar nak buka?

proudMoF berkata...

Bagaimana nk mohon mrsm kuala kangsar?

atfan berkata...

hello ... saya pon org Meru Klang jgak .. tahun ni baru masuk MRSM PARIT , PERAK ... MRSM tu baru bkk Dari 2012 ... selamat berkenalan 👋👋👋

Unknown berkata...

Mrsm kuala kangsar akan di buka sbgai ulul albab ker?...mohon pencerahan..

Unknown berkata...

Mrsm kuala kangsar akan di buka sbgai ulul albab ker?...mohon pencerahan..